Zaufanie do firm SEO – mity
Osoby, które choć trochę zetknęły się z tematem pozycjonowanie na pewno zwróciły uwagę na fakt, że można natknąć się w sieci na całkiem spora ilość niepochlebnych opinii na temat firm pozycjonujących i efektów ich prac. A zwłaszcza na temat pobierania „wysokich opłat za słabe wyniki”. Chciałbym trochę rozwinąć ten temat, ponieważ wokół niego urosło już kilka mitów.
Przede wszystkim – pozycjonowanie to normalna działalność biznesowa,a co za tym idzie jest prowadzona z nastawieniem na osiągnięcie konkretnych korzyści dla firmy pozycjonującej (zysk). Z tej racji chciałem obalić od razu pierwszy mit, zgodnie z którym można pozycjonować stronę pod popularna frazę za 10 zł miesięcznie. Każdą osoba, która choć trochę zetknęła się z biznesem wie, że jest to nie możliwe. Niestety, wiele firm, poszukujących sposobów na wypromowanie swojej witryny w sieci zwraca uwagi na tego typu oferty, ponieważ … w Polsce liczy się przede wszystkim cena. mało która firma myśli strategicznie, długofalowo – najlepiej jest zapłacić za pozycjonowanie „mało”. Pytanie tylko, czy ogłoszenie w gazecie można dać w dobrym miejscu – a takim niewątpliwie jest TOP10 – za 10 zł?
Nic dziwnego, że reputacja branży SEO traci dzięki ofertom przedstawianym przez „firmy pozycjonujące”. Dopóki będą one istnieć i oferować usługę w cenach nie przystających do jakości oferowanych usług, dopóty zawsze znajdą się Klienci, którzy sparzeni na tego typu współpracy wyrobią sobie „odpowiednie” zdanie na temat branży pozycjonerskiej.
Kolejny mit, a właściwie sytuacja, która niekorzystnie wpływa na branżę SEO, to pozycjonowanie witryn pod frazy łatwe, nie przyczyniające się do wzrostu odwiedzin na stronie. Jest wiele fraz, pod które można łatwo wypozycjonować witrynę, jednak nie przełoży się to w żaden sposób na wynik finansowy Klienta, ponieważ – internaci nie będą szukać jego usług pod daną frazą. A to, że łatwo wypozycjonować stronę pod długie zapytanie, jest łatwo, wie każda firma SEO.
Nie wszystkie jednak myślą długofalowo. Niestety, większość firm SEO dąży do osiągnięcia swoich celów (finansowych), nie myśli o pozycjonowaniu oczami Klienta, nie proponuje mu promocji witryny pod frazy, które wpłyną korzystnie na jego wynik finansowy. Dlaczego? Bo tak łatwiej, bo … po co się męczyć, bo … Klient mówi często, że się nie zna na Internecie, więc nieuczciwe firmy wykorzystują ten fakt i „promują go” pod niewłaściwe frazy.
Przedstawione powyżej dwie sytuacje wystepują najczęściej. Klient, po sparzeniu się na współpracy z firmą SEO, bardzo często wychodzi z założenia, że współpraca z nami … nie ma sensu, ponieważ firmy z tej branży to „oszuści i kombinatorzy”. Przykre – jednak wcale się nie dziwię firmom, które miały tego typu doświadczenia. To tak, jakbyśmy poszli do banku, poprosili o najlepszy kredyt, a dostali go … na najgorszych warunkach i zamiast powiedzmy 1000 zł raty miesięcznie, płacilibysmy 1500 zł. Idę o zakład, że taka osoba też powiedziałaby, że „bankowcy to oszuści”.
Mam jednak nadzieję – i głęboko w to wierzę – że wiek młodzieńczy branży SEO ma ona już za sobą i w dobie coraz większej świadomości Klientów w zakresie pozycjonowania i Internetu firmy „krzaki” przestana szybko istnieć. Oczywiście przełoży się to z pewnością na wzrost cen za pozycjonowanie stron internetowych, ale to już każdy Klient będzie musiał sobie sam odpowiedzieć na pytanie, czy np. wydać 600 zł miesięcznie i w ten sposób zarobić 12.000 zł, czy też wydać 0zł i nie mieć 12.000 zł.
Odpowiedź na tak postawione pytanie pozostawiam Czytelnikom :).