6. Jak dokonać analizy konkurencji

Bardzo często (a nawet zbyt często) analiza konkurencji opiera się na sprawdzeniu ilości zapytań w Google dla wybranych słów kluczowych. Cenniki niektórych firm zajmujących się pozycjonowaniem są ustalone z góry i zależą właśnie od tej liczby, która powinna być traktowana bardzo ogólnie, dlatego też traktowanie jej jako jedyny wyznacznik konkurencyjności jest nieporozumieniem.

Zacznijmy od tego, że od pewnego czasu w Google zauważalne są problemy z pokazywaniem prawidłowych wyników i fraza „recenzje filmów” raz zwraca ok. 4 milionów wyników, a innym razem tylko kilkaset tysięcy. Poza tym, te 4 miliony nie oznaczają, że aż tyle stron jest pozycjonowanych na tę frazę. Oznacza to jedynie, że na tylu stronach znajduje się taka lub zbliżona fraza albo że strona posiada backlinki z frazą „recenzje filmów” w anchorze.

Wielokrotnie po wstępnej analizie okazuje się, że fraza z poniżej milionem zapytań w Google jest dużo bardziej konkurencyjna niż fraza nawet z kilkunastoma milionami wyników. Jakich więc informacji potrzeba, aby określić ile pracy i czasu należy włożyć w wypozycjonowanie wybranych słów kluczowych? Analizie powinno podlegać od 5 do 10 pierwszych stron, przy czym w zależności od potrzeb może ich być więcej.

Wśród najważniejszych czynników, które pomogą nam dokonać analizy konkurencji, wyróżniamy:

  • wiek domeny – im starsza domena, tym lepiej. Wiek domeny można sprawdzić na stronie www.archive.org;
  • liczba i jakość backlinków, czyli linków przychodzących – analizując backlinki należy również mieć na uwadze anchory, jakie były linkowane (to przy okazji zasugeruje nam, jakie jeszcze słowa kluczowe możemy pozycjonować). W tym przypadku wartość PR może nam dość szybko pomóc w określeniu, czy strona jest dobrze podlinkowana, gdyż wartość PR strony pozycjonowanej zależy od PR stron linkujących do niej. Jeśli chodzi o jakość backlinków, liczą się ich źródła, gdyż trudniej będzie przebić strony linkowane z wartościowych i dobrze podlinkowanych serwisów niż te, które linkowane są samymi katalogami i preclami;
  • optymalizacja strony – nasycenie zawartości strony słowami kluczowymi, budowa strony ułatwiająca szybką indeksację i aktualizację nowych treści.

Jak widzisz, sugerowanie się wyłącznie liczbą wyników zwracanych przez Google nie jest dobrym pomysłem.