słownik P-Z

PageRank (PR)Algorytm Google, który w zależności od ilości i jakości backlinków nadaje jej odpowiednik numeryczny (0-10 ). Im większy Page Rank, tym strona jest bardziej wartościowa dla Google. PR aktualizowany jest na bieżąco, jednak dopiero po update PR jego zaktualizowana wartość jest dla nas widoczna poprzez różnego rodzaju narzędzia SEO.

PageRank Scultping sterowanie przepływem Page Rank w obrębie danej witryny.

Pozycjonowanie szerokie Pozycjonowanie z wykorzystaniem długiego ogona (Long Tail)

Presell Page (tzw. precel, katalog artykułów) – Strona internetowa, na której pozycjonerzy wstawiają krótkie teksty, artykuły z wplecionymi linkami do pozycjonowanych stron. W anchor text linku najczęściej znajdują się słowa kluczowe strony, do której kieruje link.

Przekierowanie 301 – przekierowanie stałe (permanentne) in. redirect 301 – informacja dla robota google, że strona wraz z całą zawartością została przeniesiona pod wskazany adres. Przekierowanie przekazuje całą moc poprzedniego adresu.

Przekierowanie 302 – przekierowanie tymczasowe in. redirect 302 – informacja dla robota google, że strona tymczasowo została przekierowana na inny adres. Google nie usuwa z indeksu starego adresu, oraz nie przekazuje mocy adresowy wskazanemu jako tymczasowy.

Przyjazne URL – krótkie i treściwe adresy stron składające się głównie z języka naturalnego. Wyszukiwarki łatwiej indeksują strony z adresami w postaci np. www.strona.pl/kontakt niż www.strona.pl/?action=show_page&item=kontakt&id=hr5jh_pl

Real Page Rank – (rPR) – wartość Page Rank, którą mechanizm wyszukiwarki Google posługuje się na co dzień. Nie jest on upubliczniany.

Real Time Search – wyświetlanie wyników w czasie rzeczywistym. Nowa funkcjonalność wyszukiwarki Google. Google ndeksuje wpisy z serwisów mikroblogowych i wyświetla na liście wyników wyszukiwania.

Reinclusion Request – żądanie ponownego uwzględnienia. Wiadomość wysyłana do administracji google z prośbą o ponowne uwzględnienie w wynikach wyszukiwania wykluczonej strony.

Robot (crawler, spider, bot, pająk) – algorytm wyszukiwarek internetowych, który podążając za linkami na stronach przeszukuje sieć po to, by zaindeksować je w wyszukiwarce internetowej

Robots.txtplik zawierający informacje dla robotów wyszukiwarek, w którym można zabronić robotowi dostępu do niektórych podstron witryny, katalogów, bądź plików o wybranym rozszerzeniu.

SEM – Search Engine Marketing – czyli po polsku marketing internetowy w wyszukiwarkach.
Służy do zwiększenia widoczności serwisu w celu poprawienia dostępu do niego użytkownikom.

SEO – Search Engine Optimization – anglojęzyczny odpowiednik określający optymalizację stron pod wyszukiwarki internetowe.

SEO PR (NPRS) Promowanie z wykorzystaniem technik SEO wybranych artykułów prasowych opublikowanych w sieci.

SERP (Search Engine Results Page) – strona wyników wyszukiwania, na której wyszukiwarka prezentuje wyniki zapytania na podaną frazę. Wyniki to hiperłącza do serwisów wraz z tytułami i opisami stron, na których robot wyszukiwarki znalazł szukaną frazę.

Scuttle Skrypt za pomocą którego można utworzyć serwis umożliwiający użytkownikom przechowywanie linków do ulubionych stron. Charakteryzuje się bardzo dobrym linkowaniem wewnętrznym co owocuje świetnym indeksowaniem przez wyszukiwarki.

Sitemap (mapa strony) – strona zawierająca linki do najważniejszych podstron w serwisie. Przyspiesza oraz ułatwia ona indeksację robotom wyszukiwarek.

Spamnieetyczne metody pozycjonowania takie jak: ukrywanie tekstu bądź linków na stronie, cloaking, zamieszczanie na stronie słów niezwiązanych z jej treścią, automatyczne generowanie wielu subdomen, powielanie treści na wielu serwisach, tworzenie doorway pages itp.

Spam Raport Informowanie pracowników wyszukiwarki o istnieniu strony naruszającej w sposób rażący ich wytyczne dla webmasterów, wraz z podaniem jej adresu. Spam raport ma na celu przyczynienie się do wykluczenia takiej strony z wyników wyszukiwarki.
Specjalista ds. SEO / Pozycjoner osobnik zajmujący się promowaniem stron internetowych w seci, poprzez zwiększenie jej widoczności w wyszukiwarkach.

Spamowaniewykorzystywanie do pozycjonowania technik nieetycznych zwanych spamem.

System Wymiany Linków (SWL) – system umożliwiający użytkownikowi umieszczenie linka do swojej strony na stronach innych użytkowników serwisu, w zamian za wyświetlanie podobnych linków u siebie. Systemy te możemy podzielić na:

a)stałe – gdzie link przypisany do danej strony pozostaje na niej na stałe, lub na dłuższy czas
b)rotacyjne – gdzie wyświetlane na danej stronie linki zmieniają się na bieżąco.

URL (Uniform Resource Locator ) – jest to unikatowy, niepowtarzalny adres każdego dokumentu znajdującego się w sieci.

Trust Rank algorytm pozwalający przybliżyć stopień zaufania jakim możemy obdarzyć stronę. Zakłada on, że że wartościowe i zaufane witryny linkują tylko do innych wartościowych domen. W związku z tym bardzo ważne jest, aby linki prowadzące do nas były jak najwyższej jakości.

Unicersal Search idea w ramach której internauta na liście wyników wyszukiwania, oprócz linków do stron, znajduje takie informacje jak zdjęcia, filmy wideo czy mapy z zaznaczonymi lokalizacjami.

User-Agentpole w nagłówku HTTP HEADERS służące do identyfikacji typu programu klienckiego. Przykładowe pole USER-AGENT dla bota google: „Googlebot/2.1 (+http://www.google.com/bot.html)”

White-hat SEOpozycjonowanie przy zastosowaniu się do wytycznych wyszukiwarek oraz ich zaleceń, bez jakichkolwiek naruszeń ich regulaminów i technik nieetycznych.

Wyszukiwarka internetowastrona, która pomaga internautom znalezienie interesujących ich informacji w sieci.

Wyniki uzupełniającewyniki wyszukiwania pobierane z indeksu pomocniczego wyszukiwarki. Wobec witryn trafiających do indeksu pomocniczego stosują one mniej mniej ograniczeń niż wobec witryn uwzględnianych w indeksie głównym