2. Jaką wybrać domenę

Domena internetowa jest internetowym adresem, pod którym znajduje się witryna Twojej Firmy. Dla firm, które zajmują się tylko i wyłącznie biznesem internetowym jest ona niemalże wszystkim, gdyż bez niej firma nie jest w stanie zaistnieć w Internecie.

Domenę powinniśmy zarejestrować w miarę możliwości jak najszybciej, nawet gdy nie mamy zamiaru jeszcze uruchamiać na niej swojej strony. Ważne jest to z dwóch powodów – po pierwsze dla wyszukiwarek im domena jest starsza tym jest bardziej wartościowa (pod warunkiem, że już na początku zamieści się na niej chociaż krótki tekst opisujący, co znajdzie się na niej w przyszłości), a po drugie ktoś może nas po prostu uprzedzić.

Adres domeny powinien być łatwy do zapamiętania oraz kojarzący się z nazwą firmy lub produktem jaki oferujemy, ewentualnie w przypadku sklepów internetowych w domenie może zawierać się nazwa branży, przykładowo sklep-komputerowy.pl , adres nie powinien zawierać polskich znaków ponieważ niektóre przeglądarki nie potrafią ich poprawnie wyświetlić. By uniknąć ciągłego literowania domena powinna być łatwa w wymowie, przyjazna dla ucha oraz w miarę możliwości krótka.

Przy wyborze domeny warto także wziąć pod uwagę zasięg obszaru geograficznego na jakim firma oferuje swoje usługi – czy jest to zasięg krajowy, globalny, europejski czy może lokalny. Nie ma potrzeby rejestrowania domeny .eu dla firmy oferującej przykładowo sprzedaż materiałów budowlanych w Olsztynie. Dużo lepszym pomysłem byłoby zarejestrowanie tej firmy na domenie lokalnej materialy-budowlane.olsztyn.pl lub na domenie krajowej „materialy-budowlane.pl”, jeżeli nazwa domeny jest złożona z wielu członów to do ich rozdzielenia używajmy myślnika, dzięki temu roboty wyszukiwarek potraktują nazwę jako 2 słowa kluczowe „materiały” i „budowlane” a nie jako jedno „materialybudowlane”.

Słowo kluczowe w domenie w przypadku bardzo konkurencyjnych fraz nie ma większego znaczenia na pozycjonowanie strony i w przypadku dużych firm chcących wykreować swój wizerunek lepiej w domenie jest umieścić nazwę. Umieszczanie słów jest natomiast nieco przydatne w przypadku prywatnych stron tematycznych pomaga to uzyskać lepsze pozycje na mało konkurencyjnych frazach. Aby zwiększyć ruch na swojej stronie można zarejestrować kilka domen związanych z naszą firmą, i ustawić na nich permanentne przekierowanie 301 na witrynę główną.
Dobrym pomysłem w przypadku stron tematycznych jest także odkupienie od kogoś starej domeny o podobnej tematyce posiadającej już jakieś linki, należy jednak przed kupnem upewnić się czy witryna znajdująca się na niej była zgodna z regulaminem oraz nie zawierała spamu, ponieważ może dać nam to zupełnie odwrotny efekt.