Prognoza rozwoju rynku SEO w Polsce

Firmy, które zajmują się zawodowo pozycjonowaniem stron często analizują jak będzie wyglądać rozwój branży SEO w przyszłości. Na dzień dzisiejszy rynek związany z marketingiem w wyszukiwarkach, na tle zachodnich krajów, jest rynkiem rozwijającym się żeby nie powiedzieć raczkującym. Jednak w ciągu ostatnich kilku lat pozycjonowanie stron zyskuje na znaczeniu. Od kilku lat dostępne jest również narzędzie Adwords, które zdobyło spore grono reklamodawców. Z drugiej strony, przyglądając się rynkowi w stanach zjednoczonych i dostępnym tam informacją oraz narzędziom związanym z reklamą płatną Polska jest daleko w tyle.

Rozwój rynku w stanach zjednoczonych

Prawdopodobnym jest, że jeżeli Google wprowadza innowacje na rynku amerykańskim z czasem powinny się one pojawić również na rynku polskim. Potrzebny jest do tego odpowiedni poziom dojrzałości rynku, czy bardziej zaangażowania finansowego. Widać to na przykładzie telewizji I adaptacji wzorców amerykańskich. Rozważania czy bezkrytyczna adaptacja wzorców z zachodu jest pożądana zostawię sobie na inny raz.

Występujące analogie we wprowadzaniu rozwiązań ze stanów zjednoczonych na rynek polski mogą prowadzić do wniosku, że rozwój rynku będzie kształtował się podobnie choć z przesunięciem w czasie. Wobec tego do przewidywania rozwoju polskiego rynku SEO mogą posłużyć nam wzorce z USA.

Wydatki na reklamę w wyszukiwarkach

Najczęściej jako wyznacznik rozwoju brana jest ilość pieniędzy przeznaczanych, w tym przypadku, na marketing w wyszukiwarkach. Poniżej zestawienie obecnych oraz prognozy wydatków na SEM (tylko linki sponsorowane) i SEO (całość wydatków) w stanach.

Prognoza wydatków na SEM i SEO w US

Na wykresie widać, że wydatki na marketing w wyszukiwarkach rosną z roku na rok. W przypadku wydatków SEM średnia roczna dynamika wzrostów to około 14% rocznie, natomiast w przypadku SEO to 20%. Porównując to ze wzrostem wydatków na reklamę telewizyjną, która wynosi 2% widać, że rynek reklamy w wyszukiwarkach rozwija się dynamicznie a dokładniej 10-krotnie szybciej niż rynek reklam TV.

Podsumowanie

Wynika z tego, rozwój marketingu w wyszukiwarkach rozwija się dynamicznie i przynajmiej do 2013 roku nie grozi jakiś gwałtowny spadek. Oczywiście prognozy są określane z pewnym prawdopodobieństwem ich realizacji. Przenoszenie tych prognoz na rynek w Polsce również może być obarczone błędem. Jednak takie wyniki dają pewien obraz kształtowania się marketingu w wyszukiwarkach w przyszłości.

Dodatkowo działania Google, które intensywnie poszukuje nowych miejsc, w których można będzie zamieszczać reklamy. Taki przykładem jest testowana w stanch usługa Google Suggest, polegająca na wyświetlaniu podpowiedzi w momencie wpisywania zapytania do wyszukiwarki. Oznacza to, że pojawianie się w wynikach wyszukiwania Google, zyskuje stale na znaczeniu a wraz z nim rozwija się rynek SEO.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *