Optymalizacja strony – jak samodzielnie zrobić audyt pod kątem pozycjonowania
W internecie można znaleźć sporo informacji na temat jak optymalizować stronę, żeby przełożyło się to na jej pozycję w wyszukiwarce. Można też przejrzeć wskazówki Google dla webmasterów, w których znajdziemy zalecenia odnośnie tworzenia i uzupełniania witryny o treści.
Dla porządku przypomnijmy rzeczy, które związane są z terminem optymalizacja strony.
- Tytuł strony – Title
- Opis strony – Description
- Słowa kluczowe – Keywords
- Nagłówki – h1 … h6
- Wyróżnienia – pogrubienie, podkreślenie, kursywa
- Atrybuty obrazków – title i alt
- Atrybuty linków – title, follow, no follow itd.
- Poprawność kodu htm i css – zgodność ze standardem W3C
- Treść – Site Content
Wyróżniłem ten punkt z uwagi, że cokolwiek byśmy nie robili z parametrami powyżej bez dobrej zawartości strona nie uzyska wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Nawet w przypadku kiedy się to uda (raczej chwilowo, programy wymiany linków etc.), to i tak internauci zostawią informację zwrotną w postaci wysokiego wskaźnika odrzuceń.
Przygotowanie audytu
Przygotowanie założeń do audytu przygotowanie strony pod kątem pozycjonowania nie jest specjalnie skomplikowane. Liczą się dwie rzeczy zawartość merytoryczna strony oraz sposób zaprezentowania tej zawartości (a dokładniej słów kluczowych)z użyciem elementów wymienionych powyżej.
Natomiast poważnych trudności dostarcza interpretacja tych wyników. Jeżeli chodzi o stronę merytoryczną, to każda osoba odwiedzająca stronę ma na nią swój własny punkt widzenia. W przypadku użycia elementów związanych z optymalizacją to do końca nie wiadomo jaki % użycia słów kluczowych i sposób ich wyróżnienia jest najlepszy. Wiadomo natomiast kiedy jest źle – otrzymujemy wtedy bana od Google. Więcej o interpretacji wyników w dalszej części, przejdźmy teraz do robienia audytu.
Wybór programu
W sieci można znaleźć wiele programów, które robią analizy użycia poszczególnych elementów. Zazwyczaj każdy analizuje jeden lub kilka elementów i zbudowanie z tego użytecznego raportu wymaga sporo pracy.
Interesującym programem, który analizuje wszystkie elementy (z wyłączeniem poprawności kodu), jest website Auditor. Program udostępniany jest zarówno w wersji płatnej oraz darmowej (ograniczona funkcjonalność). Funkcjonalność w wersji darmowej w zupełności wystarcza do przeprowadzenie dokładnego audytu strony. Do przygotowaniu raportu potrzebne jest wpisanie adresu strony i słów kluczowych, których optymalizację chcemy sprawdzić.
Liczba informacji, które otrzymujemy może w pierwszym momencie przyprawiać o zawrót głowy. Ogólnie program analizuje użycie wszystkich słów na stronie przez wszystkie kryteria odpowiedzialne za optymalizację strony. Taką prezentację otrzymujemy w wersji pierwotnej opatrzonej dodatkowo „chmurą słów” również wszystkich w porządku alfabetycznym.
Interpretacja wyników
Dodatkowym atutem jest możliwość zaprezentowanie raportu ogólnego oraz szczegółowych dla poszczególnych słów. Program ocenia także (w skali od 0 – 100%) stopień optymalizacji witryny dla danego słowa. Jakkolwiek oceniać ten wskaźnik jest on porównywany ze wskaźnikiem optymalizacji stron zajmujących pierwsze 10 pozycji w wyszukiwarce na dane słowo kluczowe.
Taki punkt odniesienia pozwala sprawdzić różnice pomiędzy naszą witryną a witrynami z top 10. Można też przygotować dokładną analizę wysoko spozycjonowanych stron i zobaczyć różnice w użyciu poszczególnych fraz lub słów.
Jeżeli zaś chodzi o ocenę merytoryczną treści zawartych na stronie, warto po prostu zapytać osoby, do których kierujemy witrynę o jej ocenę. Możemy umieścić link do strony na forum lub w katalogu i poddać ją ocenie przez internautów. Niektóre serwisy posiadają działy, w których ocenia się strony.
Można przygotować ankietę na stronie i poprzez dobrze przygotowane pytania uzyskać odpowiedzi na temat jakości tekstów umieszczanych na stronie. Najbardziej miarodajnym, choć 0 – 1, jest wynik statystyki odrzuceń. Zależy on też od powiązania treści z wyszukiwanymi słowami, które zaprowadziły użytkowników na stronę.
Podsumowanie
Warto pamiętać, że zarówno proces optymalizacji jak i budowania zawartości strony jest ciągły. Z jednej strony konkurencja nie stoi w miejscu a też próbuje zyskiwać na wartości, a z drugiej użytkownicy nie będą chcieli przeglądać wciąż tych samych informacji.