Optymalizacja strony pod kątem użytkowników

Dużo się w ostatnim czasie pisze o optymalizacji stron pod kątem pozycjonowania. W jaki sposób prawidłowo użyć słów kluczowych w elementach odpowiedzialnych za SEO. Przy całej tej optymalizacji zawartość strony a dokładniej treści umieszczone na niej schodzą na drugi plan o ile nie mają związku z pozycjonowaniem. Treści pisze się tak, żeby pasowały do pozycjonowanych słów. Zapomina się przy tym o istotnej kwestii, że strona z założenia ma służyć użytkownikom. Usability, czyli user ability – dopasowanie do potrzeb użytkownika. Skupia ona uwagę na ergonomii, nie tylko stron internetowych, ale też aplikacji. W jej zakres wchodzą

  • intuicyjna nawigacja
  • dostęp do poszukiwanych informacji
  • zapewnienie komunikacji z użytkownikiem

To decyduje o tym w jaki sposób strona będzie postrzegana przez odwiedzające ją osoby. Google we wskazówkach dla webmasterów główną uwagę poświęca użyteczności strony oraz wartości i unikalności treści umieszczonych na niej. Cokolwiek by pisać o wspieraniu przez Google tak tworzonych stron (poprzez wspieranie mam na myśli wynik w wyszukiwarce), to koncepcja jest wartościowa, a wyszukiwarka Google jest na to dobrym przykładem (95% osób w Polsce z niej korzysta). Pomysł i wartość dla użytkownika, choć może ostatnio trochę za bardzo zapchana reklamami. Te dwa aspekty, optymalizacja SEO i usability, to zalecane sposoby naturalnego pozycjonowania strony. Na ile możliwe jest osiągnięcie wysokiej pozycji w Google przy stosowaniu się do tych wskazówek ? Na forum Pozycjonowanie i Optymalizacja prowadzony jest test White SEO stosujący się do zaleceń Google oraz dyskusja czym jest a czym nie jest White SEO. Jakkolwiek podchodzimy do stosowania tych zaleceń, optymalizacja strony pod kątem użytkownika może jedynie pomóc.

Nawigacja na stronie

Istotnym elementem, który pomaga użytkownikowi jest sposób poruszania się po stronie. Czytelne, hasłowe menu prowadzące do odpowiednich informacji to podstawa funkcjonowania strony. Obecnie standardem są dwa menu działające zależnie od siebie. Najczęściej jedno z nich to główne kategorie informacji na stronie a drugie zawiera w sobie podkategorie. Często też funkcjonują w formie listy rozwijanej. Dodatkowym elementem, który pojawia się na blogach, choć część stron również wprowadza go również, to tagi. Tag to dodatkowe oznaczenie treści na konkretnej stronie, mający na celu wprowadzanie dodatkowego grupowania informacji poza kategoriami. Najczęściej jest bardziej szczegółowy niż kategoria. Jest taką samą zmienną jak data lub autor, która daje możliwość sortowania informacji.

Przeszukiwanie zawartości strony

Elementem, który poprawia użyteczność strony, to mechanizm wyszukujący informacje. Użytkownik właśnie po to wchodzi na naszą stronę internetową. Praktycznie każda strona zawiera wyszukiwarkę, która po wprowadzeniu odpowiedniego słowa wyświetla informacje z nim kojarzone. Ciekawym rozwiązaniem może być dodanie mechanizmu wyszukującego Google, który ograniczy wyszukiwanie jedynie do zasobów naszej strony. W wersji niekomercyjnej będziemy musieli zaakceptować wyświetlanie reklam Adwords. Wyszukiwanie informacji jest też ściśle związane z nawigacją strony. To w jaki sposób nazwiemy poszczególne kategorie lub jakimi tagami oznakujemy treści wpływa na szybkość odnajdywania informacji. Warto zastanowić się nad tym w jaki sposób użytkownik poszukuje informacji, jakie hasła w kategoriach będą mu potrzebne. Hasła powinny być intuicyjne, problem polega na tym, że każdy użytkownik ma własne preferencje i przyzwyczajenie i przeniesienie ich w formę ogólną może przysparzać kłopotów.

Komunikacja z użytkownikami

W przypadku stron www, termin ten jest głównie związany z ideą web 2.0, czyli aktywnej roli użytkownika w kształtowaniu treści na stronie. Zakres wpływu użytkownika może być dowolnie definiowany, od możliwości dodawania komentarzy, poprzez dodawanie własnych treści, kończąc na dostosowywaniu zawartości strony do swoich potrzeb. Założenie jest takie, że im większy wpływ będzie miał użytkownik na stronę i zamieszczane tam treści tym chętniej będzie ją odwiedzał. Jednak nie każdy użytkownik lub kreować własne pomysły, dlatego warto stworzyć dla nich stały szablon strony. Nadmiar wpływu użytkowników może też skutkować nadmiernym wykorzystaniem praw, co widać przeglądając np. komentarze na Onecie. Moderacja treści i działań użytkowników niezgodnych z zasadami jest jak najbardziej wskazana.

Podsumowanie

Optymalizacja strony to nie tylko dostosowanie jej do potrzeb SEO, to też budowanie jej w oparciu o potrzeby osób ją odwiedzających. Przejrzysta nawigacja, łatwość wyszukiwania informacji czy też interaktywność to sposoby na stworzenie strony użytecznej dla odwiedzających. Narzędziem, które pozwoli nam na analizę zachowania użytkownika na stronie, jest Google Analytics. Możemy tam śledzić informacje o odwiedzinach, czasie i ilości przejrzanych stron, czy też wskaźnika odrzuceń.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz