Zaplecze SEO to wszystkie strony, do których masz dostęp i na których możesz zamieszczać linki. Możesz tworzyć zaplecze od podstaw sam, możesz również to zrobić w grupie kilku znajomych, możesz także kupić gotowe strony zapleczowe.
Ze względu na to, że Google nie popiera podejmowania przez webmasterów działań w celu podniesienia pozycji ich stron poprzez zdobywanie jak największej ilości linków, nie powinno się „wystawiać na tacy” swojego zaplecza. Mówiąc wprost, najlepiej będzie jeśli będziesz starał się o jak największe zróżnicowanie zaplecza ze względu na m.in.:
- dane osoby, na jaką rejestrowane są domeny pod zaplecze;
- adres IP serwera, na którym znajdują się te strony;
- skrypty użyte do budowy stron.
Zastanówmy się jakie rodzaje stron można wykorzystać pod zaplecze:
- serwisy ogłoszeniowe;
- blogi skupiające się na wybranej tematyce;
- serwisy z recenzjami książek, płyt muzycznych, filmów itp.;
- księgarnie internetowe założone dzięki skryptom udostępnionym przez niektóre programy partnerskie;
- ministrony w formie poradników;
- fora dyskusyjne.
To tylko kilka spośród naprawdę wielu pomysłów jakie można tu wykorzystać. Za zaplecze może nam służyć praktycznie każda strona pod warunkiem, że można na niej wstawić linki bezpośrednie.
Najlepsze zaplecze to takie, które nie tylko posłuży za miejsce do wstawienia linków, ale także wygeneruje spory ruch. Jeśli Twoje zaplecze cieszy się dużą popularnością, wstawiony na nim link przyniesie Ci nie tylko korzyści z punktu widzenia SEO, ale także wiele osób będzie w niego klikać. Staraj się więc w miarę możliwość iść na jakość, a nie tylko na ilość przy tworzeniu stron zapleczowych. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc zaplecze tematyczne, czyli nawiązujące tematyką do strony pozycjonowanej. Staraj się również tworzyć strony w taki sposób, aby po wejściu na nie nie było na pierwszy rzut oka widać, że zostały one stworzone głównie w jednym celu – zamieszczenie linka.