Słowa kluczowe (keywords) są to wyrazy lub wyrażenia (tzw. frazy) określające zawartość strony. W pozycjonowaniu słowami kluczowymi będziemy nazywać słowa i frazy, które internauci wpisują w wyszukiwarkach jako zapytania.
Dobór słów kluczowych jest to jeden z najważniejszych kroków w kierunku pozycjonowania witryny. To właśnie dzięki nim zdobywamy ruch na stronie i przyszłych klientów naszej firmy. Słowa kluczowe powinny jak najdokładniej opisywać tematykę pozycjonowanej strony oraz informacje lub produkty na niej zawarte. Nie zawsze jest tak, że najlepszymi do pozycjonowania słowami kluczowymi są słowa najpopularniejsze, najczęściej wyszukiwane przez internautów. Może i owszem zwiększą nam one ruch na stronie, ale mogą sprowadzić na nią osoby w rzeczywistości niezainteresowane naszym produktem. Np. w przypadku gdy oferujemy usługi na terenie konkretnej miejscowości, pozycjonowanie strony na frazę ogólną (niezawierającą nazwy miasta) mija się z celem.
Najlepszym sposobem na znalezienie tych najbardziej odpowiednich słów kluczowych jest zrobienie sobie długiej listy i po kolei poddanie ich wykluczaniu, weryfikacji. Słowa kluczowe możemy zdobyć:
- korzystając z różnorodnych narzędzi dostępnych w Internecie,
- podglądając konkurencję (np. sprawdzając słowa kluczowe zawarte w sekcji metatagów),
- pytając znajomych o to co wpisaliby w wyszukiwarce szukając danej informacji,
- tworząc synonimy do słów, które już mamy.
Pamiętaj również o tym, aby przy tworzeniu listy słów kluczowych postawić się na miejscu internautów zamiast wpisywać tylko te słowa, które Ty wpisałbyś szukając swojej strony. Dlatego też tak ważne jest korzystanie z różnych źródeł pozyskiwania nowych pomysłów na słowa kluczowe. Gdy nasza lista jest już całkiem spora, możemy rozpocząć eliminację mało wartościowych słów i tak po kolei:
- wykreślmy z listy słowa, które nie zgadzają się z naszą tematyką, ofertą lub są ogólnikami,
- usuwamy słowa o zbyt szerokim znaczeniu, przykładowo pozycjonując wynajem lokali w Olsztynie dobierzmy słowa „lokale Olsztyn” a nie ogólnopolską frazę „lokale” – raz, że konkurencja dla tej frazy jest bardzo mocna, dwa oferujemy lokale tylko w Olsztynie, tak więc osób szukających lokali np. w województwie mazowieckim raczej nie zainteresujemy naszą ofertą.
Następnie za pomocą narzędzia Google https://adwords.google.pl/select/KeywordToolExternal możemy sprawdzić jak często dane frazy były wyszukiwane w ostatnim miesiącu, jaka jest konkurencja na te frazy, a także znajdziemy podpowiedzi podobnych słów. Na początek powinno się wybrać słabo obleganą frazę, która dość szybko może przynieść chociaż minimalny ruch na stronie, a następnie po pewnym czasie (gdy nasza domena zyska już jakąś pozycję) próbować coraz to trudniejsze.