- Katalogowanie
- Katalog stron
- Link
- Link baiting
- Link Exchange
- Link Popularity
- Linki naturalne
- Linki witryny
- Linki wzajemne
- Meta Tagi
- Made For Adsense (MFA)
- NoFollow
- Orphaned Pages
Katalogowanie – metoda zdobywania backlinków do serwisu polegająca na dodawaniu strony do katalogów (zarówno ogólnotematycznych, jak i poświęconych konkretnej tematyce).
Katalog stron – zbiór linków wraz z krótkim opisem i miniaturką dodawanym przez użytkowników. W katalogu linki zazwyczaj są posegregowane tematycznie. Najpopularniejszym katalogiem jest DMOZ.
Link – hiperłącze odsyłające do zewnętrznej strony bądź podstrony tego samego serwisu. Posiada opis strony zawarty między znacznikami – tzw. anchor text – w którym najczęściej umieszcza się słowa kluczowe pozycjonowanej strony.
Link Baiting – inaczej „łowienie linków”. Strategia mająca na celu zdobycie jak największej ilości darmowych linków do naszej strony.
Link Exchange – metoda zwiększania link popularity polegająca na wymianie linkami z innymi serwisami (najlepiej powiązanymi tematycznie). Jeszcze niedawno najpopularniejsza była wymiana wzajemna, a więc taka, w której do wymiany włączone zostają tylko 2 strony – strona A linkuje do strony B, a strona B linkuje do strony A. Ze względu na to, że tego typu wymiana jest łatwa do wykrycia przez wyszukiwarki i nie wygląda jak linkowanie naturalne, od pewnego czasu pozycjonerzy starają się włączać do wymiany więcej stron i linkować w taki sposób, aby roboty wyszukiwarek nie zauważyły żadnych powiązań pomiędzy tymi stronami. W grę wchodzą więc m.in. sposoby linkowania takie jak A->B, B->C, C->A, albo jeszcze lepiej (unikając jakichkolwiek powiązań i zamykania koła) A->B, C->D.
Link Popularity – ocena serwisu na podstawie ilości oraz jakości linków do niej prowadzących z innych serwisów. Do oceny algorytm bierze pod uwagę ilość, jakość stron linkujących, oraz formę w jakiej linkują. Na podstawie Link Popularity ustalany jest Google Page Rank.
Linki naturalne – linki, które powstają w wyniku oddolnej inicjatywy – bez bezpośredniej ingerencji linkowanej strony.
Linki witryny – (site links) – linki, które dodatkowo wyświetlają się pod opisem witryny na pierwszej pozycji w SERP. Najczęściej prowadzą one do różnych działów strony.
Linki wzajemne – występują kiedy dwie strony linkują do siebie na wzajem.
Linkowanie naturalne – zdobywanie linków naturalnych.
Meta Tagi – część kodu zawarta w sekcji Head. Meta Tagi dostarczają bardzo istotne dane wykorzystywane przez roboty wyszukiwarek. Najważniejszymi Meta Tagami z punktu widzenia pozycjonowania stron są title (w którym zawarty mamy tytuł strony), description (opis zawartości strony) oraz keywords (frazy, pod którymi można znaleźć stronę, tag prawdopodobnie w całości ignorowany przez Google).
Made For Adsense (MFA) – Strona stworzona wyłącznie pod kątem zarobku na reklamach internetowych dostarczanych przez Adsense. Strony takie uważa się za spam i usuwa z wyszukiwarek.
NoFollow – atrybut zawarty w linku, który informuje roboty indeksujące wyszukiwarek, aby nie podążały za tym linkiem (Google zaleca jego stosowanie m.in. przy oznaczaniu linków płatnych). Przez długi czas nofollow nie wpływał na podział wartości PR jaką może przekazać strona, dlatego był on stosowany do linkowania wewnętrznego do kontrolowania przepływu PR. W pierwszej połowie 2009 r. Matt Cutts poinformował, że już rok wcześniej zmieniono działanie atrybutu nofollow, którego zastosowanie sprawia, że część wartości PR „wyparowuje”.