Jak dobrać właściwe frazy w pozycjonowaniu strony
Na temat wpisu mamy niby bardzo prostą odpowiedź – właściwe frazy, pod które będziemy pozycjonować naszą stronę to takie, dzięki którym zdobędziemy nowych – lub co najmniej potencjalnych Klientów. Specjalnie użyłem jednak słowa „niby”, ponieważ dosyć często Klienci firm pozycjonujących trafiają na „specjalistę”, który proponuje im pozycjonowanie witryny pod frazy łatwe dla siebie (tzn. takie, które można wypozycjonować często tylko dzięki optymalizacji strony, które jednak dla Klienta są ,kompletnie bez pożytku ponieważ nie przyczyniają się one do wzrostu odwiedzin pozycjonowanej strony – o czym dowiaduje się niestety z reguły po kilku/nastu miesiącach. Miesiącach, które jak wiemy w Internecie liczą się jak lata…
Jak zatem wybrać właściwe frazy?
W pierwszej kolejności należy wytypować potencjalnych „kandydatów”. W tym celu należy połączyć ze sobą dwie metody: analizę słów kluczowych przeprowadzoną dzięki narzędziu do badaniu słów kluczowych Google oraz „burzę mózgów”, przeprowadzoną między firmą SEO a jej Klientem.
Wiele firm SEO, jeżeli kontaktuje się z nimi firma zainteresowana wypozycjonowaniem swojego serwisu, podaje wycenę fraz, które … są łatwe do wypozycjonowania a co za tym idzie – praktycznie nie przyczyniają się do wzrostu odwiedzin strony ich Klienta przez internautów. Jak się łatwo domyśleć, po kilku miesiącach (czasami nawet i roku) współpracy taka firma zerwie umowę ze względu na brak efektów. Co z tego, jak fraza jest w TOP10, skoro … nikt nie szuka firmy pod taką frazą! A brak nowych Klientów = brak zamówień = mniejszy zysk, co z kolei czasami nawet prowadzi to do upadku firmy…
Dobór fraz powinien być zawsze wynikiem kompromisu pomiędzy Klientem a firmą SEO. Z jednej strony firma SEO przeprowadza analizę działalności swojego Klienta i za pomocą narzędzia do badania słów kluczowych sprawdza, jakie zapytania wpisują w wyszukiwarkę internauci, poszukujący informacji na dany temat. Z drugiej – Klient wie, co produkuje/oferuje i ma przygotowany swój zestaw zapytań.
W idealnym przypadku następuje zgodność między stronami – frazy podane przez Klienta zostają „potwierdzone” przez statystyki zapytań. W skrajnym, przy rozbieżnościach, firma SEO musi przeanalizować wyniki historyczne i odnieść je do fraz Klienta. Przede wszystkim należy w takiej sytuacji upewnić się, że dobrze zrozumiało się zakres działalności firmy. Jeżeli tak, to czeka nas … niełatwa rozmowa z Klientem, przekonanym o własnej racji.
Jak prowadzić taką rozmowę? Sposób jest bardzo prosty – szczerze. Jeżeli wykażemy Klientowi, że pozycjonowanie strony pod jego frazy nie przyniesie mu wymiernych korzyści – ja zawsze mówię, że „co z tego, jak będzie Pan nawet i na TOP1, skoro i tak nikt nie będzie szukał Pana firmy pod taką frazą, a co za tym idzie nikt nie trafi na Pana stronę z z takiego zapytania” – to proszę mi wierzyć, ale nawet najbardziej „zagorzały obrońca swoich fraz” przyzna Wam rację.
Niestety, takie podejście nie jest jeszcze popularne w światku SEO. W dalszym ciągu zbyt wiele firm woli pójść „na łatwiznę” i pozycjonować tak, jak ich o to prosi Klient. Takie podejście do tematu świadczy o tym, że osoby zajmujące się pozycjonowaniem nie zawsze znają podstawowe zasady rządzące biznesem. Należy sobie bowiem postawić pytanie – czy chcemy mieć Klienta jednorazowego, czy takiego, który będzie CAŁY CZAS korzystał z naszych usług? Czy chcemy szukać co 3 miesiące nowych Klientów, czy korzystać z poleceń naszych STAŁYCH, juz od lat, Klientów, którzy zadowoleni z wyników polecają naszą firmę swoim znajomym?
Podejście, o którym wyżej mowa, wymaga pewnej dojrzałości – a ta zdobywa się wraz ze stażem w biznesie.